Vzdělávací programy Reportérem v akci rozvíjí zejména schopnosti práce s digitálními technologiemi, kompetence sociální a občanské a komunikaci v cizích jazycích. Během obou programů je využita převážně metoda práce ve skupinách a je zde také kladen důraz na schopnost poskytování zpětné vazby. Program dává žákům možnost vyzkoušet si práci reportéra na vlastní kůži a projít si procesem tvorby reportáže od začátku do konce – od hledání námětu pro reportáž, tvorbu scénáře, natáčení v terénu, sestříhání klipu až po prezentaci hotové reportáže před veřejností. Během obou programů si žáci procvičí i komunikaci v anglickém jazyce, když ke svému výstupu vytvářejí anglické titulky.
Program pro starší žáky je od programu pro mladší žáky odlišen především metodicky – je zde kladen větší důraz na samostatnou práci žáků, kteří jsou současně vedeni k poskytování konstruktivní zpětné vazby. Během programu pro mladší žáky jsou informace žákům prezentovány vyučujícím, který žáky během vlastní práce výrazně podporuje. Oba programy se liší také organizačně – program pro mladší žáky je navržen jako vícedenní projekt (vhodný např. pro školu v přírodě), zatímto program pro starší žáky je rozdělen do dvouhodinových bloků, které jsou vhodné pro pravidelnou výuku nebo zájmový kroužek.
Reportérem v akci 1
Program Reportérem v akci 1 seznamuje žáky 6. a 7. ročníků a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií se základními postupy tvorby videoreportáže. Žáci vymyslí jednoduchý scénář a natočí podle něj dle úrovně dané cílové skupiny videoreportáž z místa pobytu na škole v přírodě. V rámci programu se žáci také zdokonalují v komunikaci v anglickém jazyce, učí se komunikovat s organizacemi/institucemi sídlícími v místě konání školy v přírodě a zdokonalují si práci s digitálními technologiemi. Oproti programu pro starší žáky jsou informace prezentovány vyučujícím (pomocí prezentace, ukázky) a vyučující jednotlivé skupiny při práci intenzivně podporuje.
Specifické cíle:
- vytvořit scénář,
- vyhledat na internetu informace potřebné k vytvoření scénáře,
- navázat komunikaci s organizací/institucí, o které bude natáčet videopříspěvek,
- pořídit videozáběry, zpracovat je ve videoeditoru a doplnit je hudbou a anglickými titulky,
- prezentovat výsledky své práce ostatním,
- hodnotit svoje zapojení do práce ve skupině.
Reportérem v akci 2
Program Reportérem v akci 2 je určen žákům 8. a 9. ročníků ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Tento vzdělávací program rozšiřuje dovednosti v oblasti práce s videem (natáčení a stříhání videí) a rozšiřuje znalosti a dovednosti v oblasti publicistiky (vytváření scénáře, příprava harmonogramu činností, natáčení a pořizování fotografií, zpracování natočených videozáznamů).
V rámci programu se žáci také zdokonalují v práci s internetovými vyhledávači, online mapami, e-mailovým klientem a rozvíjejí také své znalosti anglického jazyka.
Specifické cíle:
Absolvent bude schopen:
- rozlišit zpravodajské a publicistické žánry,
- vyhledat na internetu informace k danému tématu,
- pracovat s e-mailovým klientem a formulovat obsah e-mailu pro oslovení vybrané organizace,
- pracovat s online slovníky a překladači a aktivně je využívat pro překlady textu z češtiny do angličtiny,
- pořizovat fotografie nebo videozáběry s uplatněním základních znalostí kompozice, zpracovat je ve video editoru a doplnit je hudbou a titulky,
- vytvořit scénář,
- vytvořit myšlenkovou mapu a harmonogram plánovaných aktivit a činností,
- provést jednoduchou SWOT analýzu a využít ji v rozhodovacím procesu,
- poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu a sebereflexi,
- prezentovat výsledky své práce ostatním.